—————————————————————————————————————————————————————————————

In groep 3 werken we tijdens de taalles al een poosje in circuitvorm. We beginnen met een klassikale terugblik, uitleg en inoefening en gaan dan in groepjes aan het werk. We hebben verschillende activiteiten zoals oefenen op de computer, samen lezen met juf en klasgenootjes, taalspelletjes en werkboekje. Omdat het circuit tijdens de taalles zo goed loopt, zijn we ook met de rekenles gestart met deze werkvorm. Op de foto’s ziet u hoe we bezig zijn met uitdagende rekenspelletjes. Bij deze spelletjes (Smart Games) wordt bijvoorbeeld een beroep gedaan op het logisch denken en het vermogen om samen te werken. De oplossing is niet 1-2-3 duidelijk en dit is ook de bedoeling. Het proces is goed voor hun ontwikkeling: uitproberen, het lukt niet, samen nadenken, weer proberen, overleggen, beetje frustratie, hulp vragen, doorzetten, weer proberen, het lukt! Yes! De kinderen zijn heel enthousiast en vinden het werken in circuit heel fijn. Win-win dus!

 Het heerlijke ‘lente’weer maakte het mogelijk dat we weer lekker konden stoepkrijten! Groep 3 t/m 8 samen aan de slag, prachtig!

U heeft het al kunnen lezen in de Smildeger Neis: Abdulelah heeft een prijs gewonnen bij de dichtwedstrijd van Cras. Het was moeilijk voor de jury om te kiezen, want alle kinderen hadden een prachtig gedicht gemaakt. Veel dichttalent dus in groep 3 en daar zijn we dan ook erg trots op! Goed gedaan!

—————————————————————————————————————————————————————————————

november 2018

Beebot 
De bibliotheek organiseert activiteiten met kinderen. Nu was groep 3 aan de beurt om te leren programmeren met een Beebot. Door de Beebot goed te programmeren kon deze de route over het kleed maken en kwam hij op het juiste pint uit. Het was mooi om te zien dat kinderen steeds beter vooraf de programmering maakten. Van kleine stappen naar de route in een keer. 

Sint
Sinterklaas is in het land en dat is in groep 3 goed te merken. De klas ziet er gezellig uit met allemaal Sinterklaas knutselwerkjes. We zingen over Sinterklaas en Zwarte Piet en….lezen over Sinterklaas en Zwarte Piet. En gisteren was er ook een Piet in de klas geweest!! Hij had er wel een rommeltje van gemaakt, maar hij had ook iets meegebracht voor alle kinderen. Pietenplaatjes, een poster voor de pietenplaatjes, pepernoten en een mooie beker. Dank je wel Sint en Piet!



 

 

 

 

 

 

 

Lekker lezen in sint en piet boeken tijdens de sint en piet boeken stoelen dans…

 

 

 

 

 

 

Wat een rommel………..

 

 

 

 

 


 september 2018

Een vliegende start van het nieuwe schooljaar!
De eerste schooldag zit er alweer op! Best wel spannend om weer te beginnen: een andere ingang, een nieuw lokaal, nieuwe leerkrachten,  wat zijn de regels, wat gaan we allemaal doen en leren? Dit alles kost veel energie en uw kind zal misschien best moe zijn van alle nieuwe  indrukken. Maar…wat hebben alle leerlingen het goed gedaan deze eerste week, een compliment voor allemaal! Gelijk de eerste dag zijn we van start gegaan met taal/lezen en rekenen en iedereen deed super mee! Gelukkig was er tussen het harde werken door ook tijd voor een spelletje, dansje, knutselen of een verhaaltje. We hebben zelfs nog even op ons oude vertrouwde kleuterplein gespeeld, nog even lekker extra genieten van het zonnetje! Een goed begin dus en we gaan er samen een topjaar  van maken in groep 3!

 

We zijn in groep 3 inmiddels bijna klaar met thema 4 van lijn 3 en met rekenen zijn we blok 4 aan het afronden. Hieronder kunt u lezen waar we zoal mee bezig zijn en wat u eventueel thuis nog kunt oefenen. Voor vragen kunt u altijd bij de leerkracht aankloppen.

Lezen
Het vierde thema van Lijn 3 heet ‘Op wielen’ 
. Het thema gaat over hulpdiensten, zoals een ambulance en de brandweer, maar ook over andere vervoermiddelen op wielen. We staan stil bij de volgende wereldoriënterende vragen:

  • Voor welke noodgevallen komen er meldingen binnen bij de 112-alarmcentrale?
  • Wat gebeurt er dan?
  • Hoe komen we in geval van nood snel de school uit?
  • Hoe blijf je op één of meer wielen in evenwicht?
  • Hoe verwissel je een lekke autoband?
  • Waarom hebben banden profiel? Hoe ziet dat profiel eruit?

Deze vragen worden beantwoord in de lessen, in de leesboeken en in de verhalen bij Lijn 3. Bij elk thema is er een prentenboek met een mooi themaverhaal. In dit thema gaat het over een brandweercorps dat telkens maar niet op tijd komt om de brand te blussen. Hoe lossen ze dat op?

Thuis oefenen
Wij raden u aan om thuis met uw kind regelmatig te oefenen met lezen. Belangrijk is dat u dat altijd op een positieve manier doet. Belonen en prijzen werkt het beste! Laat uw kind regelmatig hardop woorden en letters lezen, bijvoorbeeld op etiketten en verkeersborden. Ook is het zinvol om samen boeken te lezen. In de bibliotheek zijn geschikte boeken voor elk leesniveau verkrijgbaar.

Samen lezen is leuk en leerzaam. Wij raden u aan om uw kind hardop te laten lezen, zodat het zichzelf hoort en kan corrigeren waar nodig. Door hardop te lezen wordt uw kind gedwongen om correct en zorgvuldig te lezen. Wilt u meer tips voor het thuis lezen met uw kind? Vraag het de leerkracht.

Rekenen 
In blok 4 hebben we geoefend met het splitsen t/m 12. Op welke manieren kan je bijvoorbeeld 5 splitsen? Dit doen we met behulp van onze splitsblokjes, maar kan ook met andere materialen. Zoals knopen, legoblokjes of pepernoten!

Ook werken we aan + en – sommen tot 10 met behulp van bus sommen. Hoeveel mensen zitten er in de bus? Komen er mensen bij of stappen er mensen uit? Hoeveel mensen zitten er daarna in de bus? 

Ook heen en terug tellen met sprongen van 2 en tellen vanaf een willekeurig getal tot 20 zijn we mee aan het oefenen.

 

Call Now Button