We zijn in groep 3 inmiddels bijna klaar met thema 4 van lijn 3 en met rekenen zijn we blok 4 aan het afronden. Hieronder kunt u lezen waar we zoal mee bezig zijn en wat u eventueel thuis nog kunt oefenen. Voor vragen kunt u altijd bij de leerkracht aankloppen.

Lezen
Het vierde thema van Lijn 3 heet ‘Op wielen’ 
. Het thema gaat over hulpdiensten, zoals een ambulance en de brandweer, maar ook over andere vervoermiddelen op wielen. We staan stil bij de volgende wereldoriënterende vragen:

  • Voor welke noodgevallen komen er meldingen binnen bij de 112-alarmcentrale?
  • Wat gebeurt er dan?
  • Hoe komen we in geval van nood snel de school uit?
  • Hoe blijf je op één of meer wielen in evenwicht?
  • Hoe verwissel je een lekke autoband?
  • Waarom hebben banden profiel? Hoe ziet dat profiel eruit?

Deze vragen worden beantwoord in de lessen, in de leesboeken en in de verhalen bij Lijn 3. Bij elk thema is er een prentenboek met een mooi themaverhaal. In dit thema gaat het over een brandweercorps dat telkens maar niet op tijd komt om de brand te blussen. Hoe lossen ze dat op?

Thuis oefenen
Wij raden u aan om thuis met uw kind regelmatig te oefenen met lezen. Belangrijk is dat u dat altijd op een positieve manier doet. Belonen en prijzen werkt het beste! Laat uw kind regelmatig hardop woorden en letters lezen, bijvoorbeeld op etiketten en verkeersborden. Ook is het zinvol om samen boeken te lezen. In de bibliotheek zijn geschikte boeken voor elk leesniveau verkrijgbaar.

Samen lezen is leuk en leerzaam. Wij raden u aan om uw kind hardop te laten lezen, zodat het zichzelf hoort en kan corrigeren waar nodig. Door hardop te lezen wordt uw kind gedwongen om correct en zorgvuldig te lezen. Wilt u meer tips voor het thuis lezen met uw kind? Vraag het de leerkracht.

Rekenen 
In blok 4 hebben we geoefend met het splitsen t/m 12. Op welke manieren kan je bijvoorbeeld 5 splitsen? Dit doen we met behulp van onze splitsblokjes, maar kan ook met andere materialen. Zoals knopen, legoblokjes of pepernoten!

Ook werken we aan + en – sommen tot 10 met behulp van bus sommen. Hoeveel mensen zitten er in de bus? Komen er mensen bij of stappen er mensen uit? Hoeveel mensen zitten er daarna in de bus? 

Ook heen en terug tellen met sprongen van 2 en tellen vanaf een willekeurig getal tot 20 zijn we mee aan het oefenen.